Genieten 2.0 - Reisverslag uit Paranapanema, Brazilië van Roland Vijverberg - WaarBenJij.nu Genieten 2.0 - Reisverslag uit Paranapanema, Brazilië van Roland Vijverberg - WaarBenJij.nu

Genieten 2.0

Door: Rolando

Blijf op de hoogte en volg Roland

06 Juni 2014 | Brazilië, Paranapanema

Mijn vorige reisverslag is alweer van 1,5 maand geleden dus het werd weer tijd voor een nieuw verhaal. Waar zal ik eens beginnen. Een tijdje geleden was er in het dorp hier in de buurt (paranapanema) een groot dorpsfeest van een aantal dagen. De precieze reden van die feest weet ik niet eens meer moet ik toegeven.. Maar goed ik heb al eerder vertelt dat de brazilianen wel van een feestje houden. Dus hadden ze hier ook weer iets moois van gemaakt. Het feest bestond uit een grote kermis en een rodeo. En wij hadden gehoord dat iedereen daar rond zou lopen als cowboys dus wij gingen ook mooi in cowboystijl (zie de foto’s). Overdag waren er wedstrijden met cowboys die koeien moesten vangen met een lasso. En hoe hard die koeien ook rende of hoever ze er ook vanaf reden met hun paarden ze wisten elke keer weer die koeien te vangen, erg knap! ’s-Avonds stond er de rodeo op het programma. En dat was echt gaaf om te zien! De rodeo begon met een show waarbij de presentator met een helicopter aan kwam vliegen en met een ongelofelijk lawaai en rondvliegende confetti de rodeo-arena kwam binnen vliegen. Hierna werden de rodeorijders een voor een voorgesteld met nog een hele ceremonie erbij waar onder andere werd gebeden om een goed afloop van de avond. En ik zal vast zeggen dat zeker niet voor iedereen de avond goed afliep. Na de ceremonie begon het dan eindelijk hoor, en het was gelijk raak hij werd binnen 20 seconden de stier afgegooit en kreeg daarna nog een paar flinke trappen van de achterpoten van de stier. Deze man moest dan ook worden afgevoerd met ambulance naar het ziekenhuis. Met de tweede rijder die avond was het weer precies hetzelfde verhaal. Dus wij dachten als het zo doorgaat ligt heel het ziekenhuis hier vol. Maar dat viel reuze mee, de rest van de rijders kwam er allemaal met minder kleerscheuren vanaf. Wat zijn die gasten toch een partij gestoord, maar goed wij hadden een leuke avond gehad!

Zo’n vier weken geleden zijn we naar Rio de Janeiro geweest en man man man, wat is dat toch een geweldige stad zeg! Een gedeelte van jullie zal vast mijn foto’s op Facebook hebben gezien maar hier komt het verhaal ervan. Na een busreis van 4 uur kwamen we aan in Sao Paulo waar we het vliegtuig pakten naar Rio. We hadden een hotel geboekt met een prachtig uitzicht over de copacabana, die avond hebben we dan ook gelijk de copacabana ontdekt en de nodig biertjes gedronken. De volgende dag stond een excursie op de planning waar we langs de mooiste plekjes van Rio gingen. Als eerst gingen we naar het Cristusbeeld, na een flinke beklimming van de berg met de auto en te voet kwamen we er aan. Wat een prachtige plek is dat, je hebt er een mooi uitzicht over heel Rio. Jammer genoeg was het wel een beetje bewolkt zodat het uitzicht minder mooi was, maar ach je kan niet alles hebben. Hierna reden we door naar het carnavalsstadion, dit is een straat van 700 meter lang met aan weerszijden tribunes waar als het carnval is de optocht doorheen komt. De volgende bestemming was de Metropolitan Kathedraal. Dit is een kathedraal waar 20.000 mensen in kunnen.
’s-Middags was de eerste bestemming het befaamde Maracanã stadion. Dit is het stadion waar straks de WK-finale gaat worden gespeelt. We hadden gehoord dat er dat weekend ook de wedstrijd Fluminse-Flamengo werd gespeelt en toevallig kwamen we net een mannetje tegen die kaartjes voor die wedstrijd verkocht. Hierna gingen we door naar Pão de Açúcar dit zijn twee beroemde bergen waar je via een lift naartoe kan en uitzicht hebt over heel Rio. Alleen toen we boven aankwamen was het zo slecht weer dat we midden in een wolk zaten en het later zelfs begon te regenen. Erg jammer dat we niet het mooie uitzicht over rio hadden dus.

De volgende dag waren we van plan om zelf Rio te ontdekken. Geen geplande tour maar zelf de bus pakken en hopen dat het de goede bus was. De heenweg ging dat heel goed we waren van plan de escardia selaron (zie foto’s) te bezoeken en dat lukte ook. Alleen zoals jullie wel zullen verwachten ging de terugweg een stuk moeilijker. Ja hopeloos verdwaalt dus! Gelukkig kwamen we uit bij een mooi strand in plaats van een of andere favella dus was dat niet zo heel erg. De rest van de dag liggen bakken op de copacabana! De volgende dag was dus de dag van de wedstrijd Fluminense-Flamengo en aangezien deze clubs uit dezelfde stad komen en je wel eens filmpjes ziet van uit de hand gelopen derby’s wisten we niet wat we aan zouden treffen. In het stadion hadden we nog ff snel een flamengo shirt weten te bemachtigen en daarna was het enkelt genieten! De wedstrijd zelf viel tegen maar de sfeer en het Maracana waren geweldig. Gelukkig was niks te merken van een geweldadige sfeer, de fans stonden buiten het stadion gewoon samen bier te drinken! Wat is het Maracana toch een prachtig mooi stadion en ik vind het niet vreemd dat ze het stadion ook wel legendarisch noemen. Na de wedstrijd weer bij de copacabana aangekomen en een restaurantje opgezocht. Alleen was dit geen normaal restaurant kwamen we achter.. toen we aankwamen zaten er maar een paar mensen maar opgegeven moment kwamen er allemaal vrouwen.. of naja mannen of vrouwen. Je begrijpt het waarschijnlijk wel het bleek een travestietenbar te zijn en we werden daar nogal vreemd aangekeken dus zijn we er maar snel vandoor gegaan. De volgende dag zat het er helaas al op want ik had er graag een aantal dagen langer gezeten. Rio.. hier ga ik zeker een keer terugkomen!

Nadat we uit Rio terugkwamen hadden we lieke, pim’s vriendin opgehaald van het vliegveld want die komt hier ook de laatste weken vertoeven. Nog meer gezelligheid dus! Ondertussen zijn we ook verhuist en zitten we nu in 2 appartementjes in het centrum.
Komend weekend staan er ook een paar mooie dingen op het schema! Zo gaan we morgen naar de laatste oefenwedstrijd van Brazilië tegen Servië in Sao Paulo. Nu moet ik zeggen dat ik veel van deze wedstrijd verwacht want alle brazilianen hier zijn er heilig van overtuicht dat brazilië het WK gaat winnen! Ik heb dus ook maar ff snel de eerste zinnen van het braziliaans volkslied uit mijn hoofd geleerd om wat mee te kunnen zingen. En zaterdag staat er al helemaal iets moois op het programma. We gaan namelijk Skydiven in Boituva! Boituva is het mekka van het skydiven in Brazilië geen betere plek om het te doen dus!

Nog maar twee weekjes te gaan nu! Het zal vooral veel werken worden aan mijn stageverslag want daar moet toch nog aardig wat aan gebeuren. Zo zijn jullie weer op de hoogte van wat ik allemaal meemaak hierzo.

Ik ben er weer vandoor, tot snel!

• 06 Juni 2014 - 06:44

Bart Plet:

Haa die Roland! Ik snap wel dat jij nog veel aan je verslag moet doen, jij ben alleen maar aan het vakantie vieren! Maar dat doe je heel goed, veel plezier nog je laatste weken!

• 06 Juni 2014 - 10:22

Doe Mij Nog Een Klappertje:

Hee Roland,

succes met de laatste loodjes ;-) als je nu ipv gaat drinken ff aan je verslag gaat werken. Dan heb je dat ook weer achter de rug. Tot in Nederland Amigo! Doe iedereen daar de groeten van me. (Pim, Lieke, Marcella, Mark, Max, Isa en Caio ;-)) Eeeh Houdoe hé