Mooie reisjes! - Reisverslag uit Paranapanema, Brazilië van Roland Vijverberg - WaarBenJij.nu Mooie reisjes! - Reisverslag uit Paranapanema, Brazilië van Roland Vijverberg - WaarBenJij.nu

Mooie reisjes!

Door: Rolando

Blijf op de hoogte en volg Roland

15 April 2014 | Brazilië, Paranapanema

Goedendag luitjes,

Het is weer tijd voor een nieuw reisverslag want ik heb de afgelopen weken genoeg meegemaakt! Drie weken terug zijn pim en ik een weekendje naar Holambra 1 geweest, dit is ook een nederlandse kolonie alleen is deze kolonie groter dan de plek waar wij wonen en wonen er veel meer Nederlanders. En dat is ook goed te merken dat er zoveel nederlanders wonen. Het centrum staat vol met nederlandse gevels, ze hebben er een soevenierwinkel waar je klompen en al die ongein kan kopen en er staat zelfs een molen! Voor de brazilianen is Holambra 1 dan ook een toeristische trekpleister en dan is het best raar om als Nederlander in Brazilië daar rond te lopen. Hiernaast staat Holambra 1 bekend om zijn bloementeelt en we waren dan ook van plan een aantal bloemenkwekers te bezoeken. We hadden een aantal contacten en hebben via hun een rozenkwekerij, een lidcactus/kalanchoëkwekerij en zelf nog een tomatenkwekerij kunnen bezoeken. En ja ze hebben daar geen kassen van glas maar van plastic. En dat zag er niet allemaal even mooi uit, overal scheuren in het plastic en de planten zagen er ook niet erg mooi uit. Maar goed dat ze in brazilie niet dezelfde kwaliteit eisen als in Nederland. Ook werden er dit weekend de nodige biertjes gedronken. We dachten ook nog lekker Hollandse kroketten te bestellen bij een plaatselijk café maar wat viel dat vies tegen zeg. Wij ons helemaal verheugd op weer zo’n hollands kroketje krijg je een halfwarme natte sok met een berg zout erop. Gauw vergeten dus.

Twee weekenden terug hadden we nog een ander mooi reisje voor de boeg. We zijn namelijk vier daagjes naar Foz de Iguacu geweest. Dit is een stadje gelegen tegen de argentijnse grens aan zo’n 900 km rijden hiervandaan. Gelukkig gingen er op het zelfde tijdstip nog meer nederlanders uit holambra II erheen dus konden we mooi met zijn allen een busje huren met chauffeur. Dat betekende dus een flink stuk rijden en dat we nog 2 dagen overhielden om ons daar te vermaken. De eerste dag kwamen we na een lange busreis ( de chauffeur was 150 km omgereden..) aan en gingen we gelijk naar een show. Deze show bestond uit allerlei soorten dans en zang uit Zuid-amerika met onder andere capoeira, salsa ,tango en braziliaans carnaval met zijn prachtige vrouwen. Erg mooi om te zien allemaal.

De volgende dag was het vroeg opstaan geblazen want we gingen naar de Iguacu watervalle. In Foz de Iguaçu ligt een rivier wat precies de grens vormt tussen Brazilië en Argentinië, een eindje verderop aan de rivier ligt ook nog Paraguay. Op het punt van de watervallen komen twee rivieren, eentje uit Brazilië en eentje uit Argentinië, bij elkaar en gaan na de watervallen op de grens verder als één rivier. Die dag gingen we de braziliaanse kant van de watervallen bezoeken. Na eerst een wandeling door bossen naast de rivier kwamen we aan bij de watervallen. En daar waren er nogal veel van de Iguacu watervallen bestaan namelijk uit 275 watervallen. Daar aangekomen gingen we gelijk de speedboot in om de watervallen van dichtbij te bekijken. En hoe gaaf was dat!! We gingen ze niet alleen van dichtbij bekijken maar gingen er ook nog ff in. Zeiknat en een mooie ervaring rijker vervolgde we onze weg om de rest van de 275 watervallen te bekijken! Wat zijn die watervallen toch ongelovelijk mooi zeg, ik raad het iedereen aan om ze een keer te bezoeken. Na ons in de middag volgegeten te hebben bij het grootste buffet wat ik ooit heb gezien vervolgde we onze weg naar Parque das Aves. Parque das Aves is het grootste vogelpark van Zuid-amerika en er waren de mooiste Toekans, Papegaaien en ander gefladder te zien. ’S-Avonds gingen we eten bij een Churrascaria dat betekende weer je helemaal tonnetje rond eten aan de lekkerste stukken vlees die Brazilië je te bieden hebben. Ook werden daar natuurlijk de nodige biertjes en Caipirinhas genuttigd.

Ook de volgende ochtend was het weer vroeg opstaan. We gingen namelijk naar Paruguay om de Itaipu dam te bekijken. Dit is de op een na grootste stuwdam ter wereld. En ja, hij was groot! Het is een machtig groot blok beton en steen van 196 meter hoog en 7,7 km lang. Het is dan ook niet voor niets sinds 1994 een van de zeven moderne wereldwonderen. In de middag gingen we naar de Argentijnse kant van de Iguacu watervallen en dat had ik zeker niet willen missen. Aan deze kant kon je namelijk boven de grootste waterval komen. En die was gigantisch groot, een groot gapend gat waar een ongelovelijke hoeveelheid water naar beneden storte. En zoals jullie wel kunnen begrijpen was dat nogal gaaf om te zien en wat voel je je toch klein als je daarboven staat. Beslist een van de mooiste plekken waar ik ooit ben geweest! ’S-Avonds stond er op de planning om naar het casino in Argentinië te gaan. Ja in Argentinië want in Brazilië zijn casino’s verboden. We hebben hier de hele avond aan de roulettetafel gezeten en heb hier nog mooi 1000 pesos kunnen winnen. Met een dik pak geld( zoek maar is op hoeveel een peso waard is in euro’s) in de portemonnee weer naar huis kunnen gaan. Hierna weer terug naar het hotelletje om in de morgen weer vroeg op te staan om weer de 900 km terug te rijden naar Holambra II. Dit reisje ga ik zeker weten nooit vergeten en ik hoop er nog een keer terug te komen in de toekomst!

Ik hou er mee op voor vandaag. Jullie horen wel weer van me!

Tot snel!

• 17 April 2014 - 18:48

Anetta:

Roland, ziet er echt super gaaf uit allemaal! Haha jij hoeft je niet te vervelen geloof ik, gaat het met je stageopdracht ook goed? Groetjes uit dit 'warme' Nederland ;)