Genieten! - Reisverslag uit Paranapanema, Brazilië van Roland Vijverberg - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Paranapanema, Brazilië van Roland Vijverberg - WaarBenJij.nu

Genieten!

Door: Roland

Blijf op de hoogte en volg Roland

17 Februari 2014 | Brazilië, Paranapanema

Boa noite!

Het is alweer bijna 3 weken geleden dat ik mijn eerste verslag schreef. De tijd vliegt en dat betekent dan ook zeker dat ik het hier prima naar me zin heb! De afgelopen weken is het hier bloedheet geweest! Ze noemen het hier al de warmste zomer in 70 jaar! Nou dat geloof ik best! Tijdens deze hitte over de velden met katoen en soja lopen was dan ook erg vermoeiend! Maar met zo'n grote cowboyhoed op me hoofd en om het uur een liter water naar binnen werken was het nog wel uit te houden. De afgelopen dagen is het weer omgeslagen en valt er aardig wat regen. En die regen die valt hier dan ook met bakken uit de hemel. Als je niet oppast ben je binnen een minuut totaal doorweekt (wat me dus ook is overkomen). Maar de boeren zijn blij met de regen want de gewassen hier stonden er al flink droog bij. Maar tot zover het weer.

Mijn stage loopt nog steeds voorspoedig. Ik ben veel het veld in geweest met me collega's van Holambra Agricola. We zijn ook nog naar een gebied geweest waar tijdens een tropische storm zo'n 250 hectare katoen is kapot gehageld. Ja je hoort het goed gehageld, toen ik het hoorde dacht ik eerst dat ze me voor de gek hielden maar nee, hagelbuien komen hier zeker voor. Hagelstenen ter grote van golfballen heb ik me laten vertellen en dat was ook wel te zien. Van de katoenplanten die normaal vol met blad en bloemen zitten was alleen een kaal stammetje met een paar gebroken takjes over. Dat de auto's hier veel te verduren hebben met die slechte wegen hier is me ook wel duidelijk geworden de laatste weken. Op een middag reden we tussen de velden met soja bonen tot de motor in de soep liep. De distributieriem was gebroken en volgens mij was er wel meer mis (geen verstand ervan maar zag er niet goed uit). Nu was alleen het probleem we hadden geen bereik met onze telefoons en we stonden op een afgelegen plek. Dus zijn we maar gaan lopen tot we na een uur lopen wel bereik hadden om iemand op te kunnen bellen gelukkig.Tja dat is ook Brazilië. De afgelopen week ben ik bezig geweest met schrijven van mijn plan van aanpak waarin ik me opdracht beschrijf. Ik ga me bezig houden met de bestrijding van de Helicoverpa armigera, dit is een rups die veel schade aanricht in grote verscheidenheid aan gewassen hier. Een leuk onderwerp!

De afgelopen weekenden heb ik het goed naar mijn zin gehad. Deze weekenden bestonden vooral uit barbecuen ( dit doe ik hier 2 keer per week) bier drinken, in het zwembad afkoelen van de hitte en een hoop gezelligheid. Twee weken terug ben ik het weekend naar het land geweest van Bart en zijn kinderen waar ze suikerriet verbouwen. Hier staat ook een groot huis staat met alles erop en eraan waar we het weekend hebben doorgebracht. We waren in totaal met een stuk of 15 man want de kinderen van Bart en betsy en de kleinkinderen waren er ook. Het huis waar we verbleven ligt aan de rivier de '' Rio Paranapanema". Omdat ze een boot hebben, hebben we hier heerlijk kunnen varen! Dit was erg gaaf vanwege de mooie omgeving hier (zie de foto's). Ook natuurlijk nog een lekker duikje genomen in de rivier! Afgelopen vrijdag was ik uitgenodigd op een barbeque/poolparty door Nathalya (meisje dat in Holambra II woont en een jaar in Nederland heeft gewoond). Ze had een grote groep vrienden uitgenodigd waarvan er nog een paar engels konden. Dit was een erg gezellige avond en ik was pas rond 04:30 weer thuis dus je kan wel zeggen dat het een geslaagde avond was. Ik heb de laatste dagen contact gehouden met een paar mensen van die groep en waarschijnlijk gaan we volgend weekend weer wat doen, heel mooi dus!

Sporten dat kan ik hier gelukkig ook! In Holambra zit een sportvereniging waar ik op dinsdag mee kan doen met volleyballen en op donderdag kan voetballen. Dit heb ik de afgelopen weken dan ook al gedaan. De groep mensen waarmee ik sport zijn van mijn leeftijd tot de leeftijd van 45 jaar schat ik zo. En de derde helft is hier ook belangrijk, na het sporten blijven we vaak nog met een aantal een biertje drinken! Naast het sporten fiets ik hier ook veel, van het het huis waar ik verblijf tot aan mijn stage bedrijf is zo'n 4 km. En omdat er hier flinke heuvels in het landschap zitten is dat nog flink trappen!

Vandaag ben ik naar de federale politie geweest in Sorocaba (stadje hier 150 km vandaan). Hier moest ik me binnen 30 melden om mijn visum geldig te laten maken. Vorige week was ik hier ook al geweest maar toen bleek dat ik ineens van allerlei documenten nog moest regelen om dit te kunnen doen ( pff bureaucratie). Maar goed, vandaag had ik wel de juiste documenten mee dus lukte het wel en verblijf ik hier nu legaal. Wel moest ik nog vinger afdrukken hier laten maken. Dit deden ze nogal grondig, ik heb zo'n 16 vakjes moeten vullen met afdrukken van me vingers en handen. Ik dacht bijna dat ze hierna zouden zeggen dat ze ook nog afdrukken van mijn tenen en mijn hoofd nodig hadden.. Gekke Brazilianen.

Maar voor de rest ben ik alleen maar lovend over de Brazilianen. Normaal in Nederland zeuren de mensen over van alles en nog wat en nooit is iets goed. De mensen hier heb ik nog nooit over iets horen zeuren en ze zijn stuk voor stuk hartstikke vriendelijk. Ook zijn de Brazilianen hartstikke gastvrij, je wordt hier al uitgenodigd bij iemand thuis als je net 5 minuten met ze gepraat hebt. Ik ben dan ook al uitgenodigd door een aantal mensen waarvan ik de naam niet eens ken.

Ik kan nog wel eventjes doorpraten over alles wat ik hier meemaak maar ik vind het wel weer genoeg geweest. Ik heb het hier in ieder geval nog steeds goed naar me zin en ik kan zelfs af en toe een woordje Portugees meespreken (stel je daar maar niet teveel bij voor).

Ik hou jullie op de hoogte!!

Tchauu!





  • 18 Februari 2014 - 03:43

    Glenn Van Der Burg:

    Klinkt goed Ro! 16 vakjes voor je vingers? Hoeveel vingers hebben die Brazilianen wel niet?
    Geniet ervan! ltrr

  • 18 Februari 2014 - 04:50

    Bart Pletting:

    Jij vermaak je wel zo te lezen! Lekker blijven genieten want de tijd gaat hard! Veel plezier nog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roland

Voor mijn 3de jaar van me studie Toegepaste Biologie ga ik 5 maanden stage lopen in Brazilië. Deze stage ga ik lopen bij het bedrijf Holambra Agricola wat in het plaatsje Holambra II ligt. Via deze site ga ik jullie op de hoogte houden van wat ik hier allemaal mee ga maken. Ik hoop een aantal mooie verhalen te schrijven en jullie een hoop mooie dingen te kunnen gaan vertellen.

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 6116

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 21 Juni 2014

Stage Brazilië

Landen bezocht: